החלון הפונה אל הרחוב

.

בהמשך הרשומה יש אוסף להאזנה / הורדה, אבל לפני כן, כמה מחשבות:

מי שמוזיקה עבורו היא לא רק לקט של שירים יפים בסדר אקראי, מודע באופן זה או אחר להקשר. תמיד יש הקשר: יוצר, מבצע, אלבום, שנה או סגנון – מוסיפים משמעות נוספת לכל שיר העומד בפני עצמו. גם למה שמתנגן לפני או אחרי יש חלק חשוב. את זה יודעים היטב עורכי מוזיקה ברדיו או תקליטנים. יחד עם כל אלה נראה לי שההקשר החשוב ביותר הוא המאזין עצמו.

אני אוהב לשחק עם שירים ולערוך להם הקשרים חדשים: להוציא אותם מבתיהם, או לאסוף אותם מחוסרי בית, וליצור עבורם משהו חדש. בטח איפשהו בבית ההורים ישנן קסטות עם שירים אותם ליקטתי מתוך אלבומים שאהבתי. לא עשיתי עם זה משהו מיוחד כמו לחלק לחברים או לתת מתנה למישהי. זאת היתה חוויה פרטית לגמרי. מלאכת מחשבת של בחירה, סידור, מיזוג ותזמון. בדיעבד אני לא מבין איך עשיתי את העבודה הסיזיפית הזאת ברדיו-דיסק וטייפ דאבל-קאסט. כנראה שממש אהבתי את זה. אני אוהב את זה עד היום. מזל שהמחשב הופך את זה להרבה יותר פשוט, כך אפשר להמשיך הנאה טינאייג'רית גם אחרי שמלאו לי שלושים. כמו שאמרתי, אני אוהב לשחק.

לפני קצת יותר משנתיים וחצי חגגנו את לידתה של הבת שלי במסעדה. אחד הקריטריונים לבחירה של המקום היה האפשרות להשמיע מוזיקה מהבית. שעות השקעתי בזה. הקטנטונת ישנה בלול, אשתי המותשת במיטה, ואני עסוק בעבודה אבהית חשובה – בונה פלייליסט לשלוש שעות.

עכשיו תתארו לכם: מסעדה מלאה עד אפס מקום, אותה הקטנטונת, אבל הפעם ישנה בעגלה, זוג הורים גאים, משפחה וחברים. ולקישוט – בלונים והפלייליסט שלי ברקע. הבלונים, ורודים ולבנים, מרחפים להם בחינניות באוויר, מושכים את תשומת ליבם של כל האורחים, והפלייליסט שלי נאבק על חייו. מנסה בכל כוחו להישמע בין  כל הרעשים והרחשים, מותקף בצלילי הסכו"ם והמונולוגים של האורחים היקרים שלנו, חולף לו, מוכר או אלמוני, על פני האוזניים שעסוקות בדברים אחרים, כנראה חשובים יותר. ורק אני, בין החיוכים, הברכות והדיבורים, זוקף אוזן כדי לשמוע איזה יופי זה שיש ברקע את "צחוק ילדים" של עובדיה חממה (שאף אחד שם בטח לא מכיר), שמוביל לעיבוד ג'ז נפלא ל"אבינו מלכנו", ולאחר מכן ל"ריקוד המוזר של הלב" (שבטח מכירים מהרדיו). ואני, אבא גאה, חולק עם כולם הנאה עצומה מלידת בתי, ומסתיר הנאה פרטית קטנה, שמתנגנת לה ברקע. מדי פעם נוגעת, לרוב כנראה חומקת מאזני אחרים. בדידות קטנה שאני שאני נהנה ממנה. אף פעם לא חשבתי על זה ככה. לכתוב זה טוב.

* * *

מה שבהמשך זה לא הפלייליסט מאותה מסיבה. להיפך, האוסף הזה די מלנכולי ברובו. ההקשר כאן הוא סיפור קצרצר של פרנץ קפקא ששמו "החלון הפונה אל הרחוב".

הסיפור יפה בפני עצמו. וגם המוזיקה, באחריות. וזו מבחינתי סיבה מספיק טובה להקשיב לשירים. אבל הסיבה הנוספת היא המחשבה מאחורי הבחירה – של השירים עצמם, ושל הסדר בינהם. אני בורר, משחק, מנסה ליצור איזשהו רצף (שלא יעלה על 80 דקות – אורך של דיסק). האוסף הזה (או מיקסטייפ, או "תוכנית רדיו ללא שדרן וללא פרסומות" אם תרצו) יכול להוות כל מיני דברים לכל מיני אנשים: הזדמנות להכיר מוזיקה חדשה, לשמוע דברים מוכרים בהקשר חדש, להיכנס לאווירה מסוימת, או אפילו פסקול לסיפור עצמו.

אשמח מאוד אם מי שעובר כאן יעצור ויקשיב רגע, אולי גם ישאיר את דעתו בתגובות. ואם לא, זאת תהיה סך הכל עוד הנאה פרטית שלי.

אבל תחילה –

החלון הפונה אל הרחוב / פרנץ קפקא

מי שחי לו בודד וגלמוד ובכל זאת מייחל לאיזה קשר מפעם לפעם, מי שדעתו נתונה לשינויים בשעות היום, במזג-האוויר, במצב התעסוקה וכיוצא-באלה, ולכן הוא רוצה מיד לראות זרוע כלשהי שיוכל להשען עליה – אדם כזה לא יחזיק מעמד זמן רב בלי חלון שפונה אל הרחוב. ואם הגיע לידי כך שאינו מחפש כלום ואינו אלא איש עייף שניגש אל אדן חלונו ועיניו משוטטות מעלה מטה בין האנשים לשמיים, ואין הוא רוצה, ואף היטה מעט את ראשו לאחור, בכל זאת יסחפו אותו הסוסים שלמטה אל שובל הכרכרות והרעש שלהם, וכך, לבסוף, אל ההרמוניה האנושית.

אפשר להאזין להכל ברצף כאן

או להוריד ישירות למחשב

ואיך אפשר ללא רשימת השירים:

– 1 –

velvet underground & nico – sunday morning [velvet underground & nico] 1967

– 2 –

deVotchKa – I cried like a silly boy  [curse your little heart] 2006

– 3 –

scott walker – meadow [pola x (soundtrack)] 1999

– 4 –

tindersticks & carla torgerson – travelling light [tindersticks II] 1995

– 5 –

אילן וירצברג – לא יכולתי לעשות עם זה כלום [האוסף הפרטי] 2010

– 6 –

dirty three – hope [horse stories] 1996

– 7 –


זאב טנא – אנשים כמוני [חדר] 2007

– 8 –

john martyn – solid air [solid air] 1973

– 9 –

lianne le havas & willy mason – no room for doubt [lost & found (ep)] 2012

– 10 –

tom waits – fawn [alice] 2002

– 11 –

radiohead – no surprises [ok computer] 1997

– 12 –

closer musik – departures [after love] 2002

– 13 –

otis taylor – yell your name [otis taylor's contraband] 2012

– 14 –

campbell brothers – a change is gonna come [can you feel it?] 2005

– 15 –

otis redding – sittin' on the dock of the bay [the dock of the bay] 1968

– 16 –

budapest klezmer band – hora [yiddishe bllues] 2007

– 17 –

עינב ג'קסון כהן – בגללה (שם זמני) 2010

– 18 –

אריק אינשטיין ומיקי גבריאלוב – לשרוק בחושך [בדשא אצל אביגדור] 1971

– 19 –

רונה קינן – מעשנים בשרשרת [המראות ונחיתות] 2011

.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

11 תגובות על החלון הפונה אל הרחוב

  1. Andrey Bar הגיב:

    רק פידבק על הטקסט בינתיים. את השירים עוד לא שמעתי (למרות שכמחצית מהם אני מכיר).

    הטקסט טוב מאד. רעיון מרכזי, מנוסח היטב, קשירתו לסיפור/חוויה אישית, מעבר לקטע ספרותי שממשיך לעסוק בקטן בפרטי, בחווית הבדידות. אגב, ציפיתי לראות את ה-K's Choice בתוך הפלייליסט, אבל נמנעת בחכמתך האינסופית מהקשר מתבקש כל כך.

    שאפו על הפוסט!

  2. ויק הגיב:

    שישי, צהריים, מאזינה לבחירות היפות שלך ונהנית מכל רגע.
    תודה ושבת שלום,
    ויק

  3. גיאחה הגיב:

    יופי של פוסט, ויופי של אוסף!

    בהקשר לסיפורון של קפקא, צ'ק אאוט את השיר הנפלא של ניק קייב, As I sat sadly by her side.

  4. איליה הגיב:

    ואם עוד לא שכחת רוסית לגמרי, יש בהקשר של סוג הבדידות המתוארת בסיפור את השיר של בולאט:

    • David הגיב:

      ממש לא שכחתי, היא אפילו משתפרת לאחרונה…
      אבל שירים שלו אני בקושי מכיר, מאוד יפה

  5. בועז כהן הגיב:

    חיבור יפה בין קפקא לבין "מחתרת הקטיפה", ג'ון מרטין וסקוט ווקר. אהבתי.

    אגב, ויז'ואל קלאסי לעטיפת אלבום אוסף כזה הוא ציור של אדוארד הופר "נצי לילה", שבו האנשים יושבים דווקא בגבם אל החלון, בפאב.

  6. אמוץ הגיב:

    מקסים!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s