טוּבָּה יוצאת מהארון

מתוך הסרט "אתם, החיים"

/

פעם גרתי באותה הדירה עם מישהו שהיה מנגן טוּבָּה לתוך ארון. ברצינות. מדי פעם היה מתאמן בבוקר, ומתוך התחשבות, היה פותח את דלתות ארון הקיר הגדול שלו, שהיה ריק למחצה, מתישב על כיסא, נוטה פנימה יחד עם הטובה, ומנגן.

בוקר אחד הנהמות המרוסנות של הטובה העירו אותי. במקום לנסות להרדם שוב או למחות על היקיצה המוקדמת, המשכתי לשכב ולהאזין בעיניים עצומות. הוא ניגן לא רע, אבל חלל הארון שאב בכח את הצלילים לתוכו והרגשתי מועקה. חשבתי על גורלה של הטובה המסכנה. מסורבלת, כבדת גוף, נאלצת להדחק בתוך המחנק של ארון קיר בדירה כלשהי ברמת גן.

ניסיתי להיזכר איך הצליל שלה יכול להישמע בחלל הפתוח, מעבר ל"אומפה אומפה" המעליב איתו נוטים לזהות אותה. דמיינתי באר עמוקה, בירה כהה, ואישה גדולה מלאת חיים וסמוקת לחיים שמזרזת בטפיחות קלות את ילדיה. ואז ראיתי איך גופה המשובלל של הטובה נפרש במלוא אורכו והיא הופכת לפיתון מתכת, מחליקה הרחק מהזרועות הנבהלות והפה הפעור, מטפסת החוצה דרך החלון אל רחוב רמת-גני מנומנם, להעיר סופית את עוברי האורח.

שוב פתחתי את עיני. הטובה נשארה בתוך הארון. צליליה המרוסנים מסתבכים בין הקולבים והבגדים המקופלים, נחנקים מניחוח של לבנדר ומדפים ישנים. התעוררתי סופית.

.

Daniel Herskedal & Marius Neset – Dragon's eye [Neck of the woods] 2012

הקטע הזה נלקח מאלבום של טובה וסקסופון בלבד, עם הבלחות של מקהלה מדי פעם. ג'אז אירופאי מאוד באווירה שלו, נורבגי אם לדייק, ובאופן מפתיע (מקהלה? נו באמת) זה כנראה אחד האלבומים הכי מרשימים ששמעתי השנה. מין פסקול של יער במערב אירופה – קריר, אצילי ויפה. הקטע הזה הוא קצת חריג ביצריות ובדחיפות שלו משאר האלבום, אבל הוא מעמיד את הטובה במרכז, עם נגינה שהולמת מאוד את השם שלו, "עין הדרקון". אפשר ממש לשמוע את העשן נפלט מהנחיריים.

.

Boom Pam & The Teletubiz – Surfing Tuba

אין לי מושג מי אלה הטלטוביז, חוץ מזה שאני מבין שזו שלישיית נגני טובה, שמצטרפים ליובל "טובי" זולוטוב, אורי כינורות ואיתמר לוי, הטריו גיטרה-טובה-תופים הטוב ביותר במזרח התיכון!!! הקטע במקור מתוך האלבום Alakazam, מ- 2010.

.

Howard Johnson – Round Midnight [Gravity!!!] 1995


גם אם השם הזה לא נשמע מוכר, רוב הסיכויים ששמעתם את הנגינה של הווארד ג'ונסון בלי להיות מודעים לכך. אם לא בהרכבים של צ'ארלס מינגון או גיל אוונס (שבאמצע שנות השישים זיהו את הניצוץ של נגן הטובה האלמוני שהגיע משום מקום אל תוך סצינת הג'אז של ניו יורק), אז בתקליטים של ג'ון לנון או the band, או אולי אצל בי.בי קינג או טאג' מאהל. למרות קריירה מפוארת כנגן אורח, נדרשו לג'ונסון 28 שנים לעניין חברת תקליטים להשקיע באלבום משלו. טובה במרכז הבמה? מי רוצה לקחת את הסיכון? Gravity שלושה סימני קריאה, יצא ב- 1995, ומספיק להאזין לביצוע הלירי והעדין הזה ל- round midnight כדי להבין כמה החששות היו מיותרות.

.

David Byrne & St. Vincent – The Forest Awakes [Love This Giant] 2012

רק אחרי שהבנתי שזה לא דואט בין דיוויד בירן וסיינט וינסנט, אלא יצירה לשלושה קולות: שלו, שלה ושל כלי הנשיפה, התחלתי להנות מהלאבום הזה, שהופך להיות מעניין יותר ויותר עם כל האזנה. השיר הזה כאן בגלל הבס-ליין. יותר נכון – טובה-ליין.

.

Henry Threadgill – Little Pocket Size Demons [Too Much Sugar for a Dime] 1993

הנרי ת'רדגיל יוצר כאן הזיה מרובת משתתפים, כשאחד מהם הוא מרקוס רושאס, שגם הוא איש עסוק במיוחד. הטובה כאן היא רק חלק מקרקס ג'אז שלם, אבל כמו בקטע הקודם יש לה נוכחות ומקום ראוי משלה.

כמו שצריך להיות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על טוּבָּה יוצאת מהארון

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אהבתי את ההקדמה
    ובום פם גדולים שחבל על הזמן

  2. יורם הגיב:

    מקסים. מקסים. מרתק. תודה. אוהב טובה. מאוד אוהב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s