לאכול את המילים שלך – שלושה שירים של פטרישיה ברבר

patricia barber פטרישיה ברבר

פטרישיה ברבר היא פסנתרנית, זמרת, כותבת ומלחינה. אפשר לתאר אותה כזמרת-יוצרת בעולם של ג'אז. יש לה קול פילם-נוארי מכשף, ונטייה להשתמש במילים כבדות ומשפטים מסורבלים, שהופכים להיות קלים ופשוטים הרבה יותר בזכות הדרך בה היא מלחינה ושרה.

היצירה שלה עשירה מאוד, בצורה ובתוכן. מוקפדת ומלאה בפרטים. היא מתבוננת פנימה או החוצה, ומשלבת את מה שהיא רואה עם עולמות תוכן נוספים: אומנות, ספרות, פילוסופיה, מדע. וגם עם דברים ארציים יותר, כמו טבע ואוכל (אוכל הוא הנושא המשותף לשלושת השירים שבהמשך).

במצב רוח מסוים ברבר יכולה להיתפס כשכלתנית ומרוחקת. במצב רוח אחר – מלאת רגישות ותשוקה. בעיני, זה נכון וזה נכון. הלבוש שלה מוקפד ושמרני, אבל מול הפסתנר היא תמיד יחפה. למרות שבשירים שלה ברבר מביאה עולם ומלואו, באופיה היא מופנמת. לאחרונה שיתפה את העוקבים שלה בפייסבוק בפחד הבמה שמלווה אותה כל השנים האלה, ובכוונה להוריד הילוך לזמן מה אחרי סיבוב הופעות אינטנסיבי.

ברבר נולדה בשיקגו ב-1955. אביה, פלויד ברבר, היה נגן סקסופון. בנעוריה למדה מוזיקה ופסיכולוגיה, אחר כך התחילה את הקריירה המוזיקלית שלה במועדנוי ג'אז קטנים. כבר אז כתבה, אבל רוב הרפרטואר שלה התבסס על סטנדרטים ועל גרסאות כיסוי לשירי פופ ורוק. זהו המיקס באלבומים הראשונים שהוציאה במהלך שנות התשעים. בהדרגה, ככל שכתבה יותר, הקול הייחודי שלה התחדד יותר, והגיע, לדעתי, לצלילות מלאה ב- Verse מ- 2002. דרך האלבום הזה הכרתי אותה.

השנה ברבר הוציאה אלבום אישי מאוד בשם Smash. חשבתי שזאת הזדמנות מצוינת לכתוב עליה דרך האלבום הזה, אבל השירים שלו לא מתמסרים בקלות, ונמאס לי לחכות. במקום זה, הנה שלושה שירים שלה עם מכנה משותף אחד – אוכל.

אף אחד מהם הוא לא על אוכל ממש. נא ללעוס לאט.

Hunger [Mythologies] 2006

את הדשא הדליל שצומח על אדמה קרה מלאת אבנים, אלת הרעב תולשת בשינייה וציפורינה. הרזון שלה מפחיד: פנים חיוורות, עיניים שקועות ועור כל כך שקוף עד שניתן לראות דרכו את איבריה הפנימיים. כך מתאר אותה אובידיוס, משורר רומאי מהמאה ה-8 לספירה ביצירה שלו "מטמורפוזות". היא מתבקשת על ידי קרס (דמטר), אלת התבואה, להטיל קללה על אדם בשם אריסיכתון שכרת עץ אלון שמקודש לה, ותוך כדי הרג את נימפת העצים ששכנה בתוכו.  אלת הרעב מגיעה אליו בשנתו, נושפת לתוך פיו, וממלאת אותו בריקנות שלה. אריסיכתון מתעורר רעב. ככל שאוכל יותר, כך נעשה רעב יותר, והוא לא יכול להפסיק. הרעב מוציא אותו מדעתו. כשנגמר לו הכסף הוא מוכר את בתו לעבדות. בעזרת יכולת לשנות צורה היא מצליחה להמלט ולחזור הביתה, ואז הוא מוכר אותה שוב ושוב, אבל לא מצליח להשביע את רעבונו.

Erysichthon Sells His Daughter Mestra, 1660. Steen, Jan Havicksz (1626-1679)

Erysichthon Sells His Daughter Mestra, 1660. Steen, Jan Havicksz

ברבר מביאה את הסיפור המיתולוגי קרוב קרוב לעולמנו. לריקנות, לרעב ולצריכה האינסופית, לאומנות הפיתוי ואומנות הפיטום שהם חלק מהיום יום של החברה המודרנית.

Everything is food, everything is fair game
The second it’s gone is the second I crave
more animal, vegetable, mineral feed
more fodder, more fuel, more cake and ice cream

בגרסה של ברבר אלת הרעב מתוארת כדוגמנית אנורקטית שאי אפשר לעמוד בפניה.

In Scythia, where the pickings are slim
I’m gorgeous and grateful it’s “in” to be thin
Wan and pale, I court emaciation
in high style and endless mastication
With cheekbones and ribs that tighten my skin
wildly attractive and seductive as sin
the closer you come, the more you want me
the more you want, the more you want to be free
There’s no slaking of thirst, no quenching of need
and there’s never, ever enough to eat

ותיאורי האוכל מעוררי תיאבון ודוחים בו זמנית.

Where inherited wealth meets fine French cuisine
Where oodles of truffles and tarts and terrines
Where gavage is an art and foie gras is fatty
Where quail duck lamb sugar butter and spaghetti
There desire is infectious and fulfillment is lean
And there’s never ever enough to eat

כשבתו של אריסיכתון בורחת גם ממנו, וכל האוכל והכסף נגמר, הוא אוכל את עצמו למוות.

When the coffers are empty in lieu of defeat
I deal my daughter for camembert cheese
Here the story leaves me to my own device
As lips teeth tongue savor self sacrifice
And now the Hunter is prey and the Hungry are meat
And there’s never ever enough to eat

I could eat your words [Verse] 2002

השיר הזה הוא מתכון גורמה שנכתב בגב של סילבוס. שיר פיתוי אינטלקטואלי-קולינרי של סטודנטית למרצה שלה, שתוך כדי האזנה עושה חשק לרוץ למילון, למטבח או למיטה.

Simplicity can charm the intellectual beast
A three word pharase would suffice
Hedonistically speaking
If food is for thought
Than thought is for food
And teacher I want you tonight

I could eat your words
Suck the salt from your erudition
Light a fire in your inhibition
Season reason with a transitive verb
I could eat your mind
Sweeten no with equivocation
Blend your phrases with provocation
Sip the spit from your bittersweet rhyme

Devil's Food [Smash] 2013

silk on silk
sweet on sweet
meat on meat
boy you’re smooth
and you’re just my type
does that seem right to you?u

פטרישיה ברבר היא לסבית. את השיר הזה היא כתבה שנה שעברה כתגובה לקולות המתנגדים לנישואים חד-מיניים בארה"ב. כך היא מסבירה את האופן בו בחרה להביע את דעתה:

I find one of the best ways to bring people to your perspective is of course to charm them, and music can always do that. That’s how I get a lot of people thinking about a lot of things. I mean, the lyrics are fairly graphic – ‘sweet on sweet, meat on meat’ – but the music is so beguiling, I think I make the case. And when it becomes clear that it’s turning into a gay disco song, it’s really fun watching people’s reaction, which is surprise and mostly delight

like loves like
like devil’s food
like chocolate twice
i’m in the mood
for you you you you you

say if you
marry me
can we use
the same smart
accessories
will you spend the night
pretty, please?i

 girl in blue
boy in pink
man i think
this is love
and you’re just my style
can i stay with you a while?i

Devil's Food, אגב, זה סוג של עוגת שוקולד

devil's food cake

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על לאכול את המילים שלך – שלושה שירים של פטרישיה ברבר

  1. מני הגיב:

    מאוד אוהב אותה אבל את האחרון לא אהבתי בכלל. התעייפתי ממנו

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s